Prag, grad stotinu kula

"Svako ko poseti Prag za Novu godinu, ima želju da mu se vrati" - izgovorio je vodič po ulasku u autobus, a ja sam pomislila kako verovatno istu rečenicu izgovara na početku svake praznične ture ka nekoj od popularnih evropskih destinacija. Nekoliko dana kasnije, takođe u autobusu, dok je sneg vejao a mi se polako primicali Beogradu, shvatila sam kako je sve što sam ikada čula i pročitala o Pragu, bilo tačno.

Mada mislim da za putovanje nije potreban povod, novogodišnji praznici su nekako sinonim za posetu Evropskim metropolama. Čini mi se da se prava zima i praznični duh nigde ne mogu doživeti tako bajkovito kao u centralnoj Evropi.

Pravo vreme za odlazak u Češku prestonicu je nekoliko dana pred katolički Božić. Tada je sve u jeku priprema, ulice su pune turista, na svakom ćošku se prodaje kuvano vino i slatkiši, a stari Prag sa gotskim kulama pod snegom, ima poseban šarm.

Ako ne putujete u sopstvenoj režiji, možete da odaberete višednevni boravak u Pragu sa neobaveznim jednodnevnim izletima do Drezdena i Karlovih Vari. Ima nekoliko agencija koje po vrlo pristupačnoj ceni nude ovu turu i ako ne grešim plan putovanja je gotovo identičan. Putuje se uveče kroz Mađarsku, Slovačku i Češku, a u Prag se stiže ujutru.

Prag je jedan od onih gradova koji nikoga ne mogu da razočaraju. Centar starog grada, Hradčan, obiluje elementima svih arhitektonskih stilova prošlog milenijuma i obavezan je deo svake posete ovoj metropoli.

Distriktom dominira Praški dvorac Hrad, jedan od najvećih zamkova na svetu. U okviru kompleksa su i impresivna gotska katedrala Sv. Vita (u koju je ulaz besplatan), bazilika Sv. Đorđa, stare kraljevske palate, manastir, nekoliko muzeja uključujući i Nacionalnu galeriju. Na samom izlazu iz zidina zamka, pruža se fantastičan panoramski pogled na ceo grad.

Jedno od glavnih obeležja Praga, Karlov most, tokom dana je uglavnom krcat turistima, prodavcima i umetnicima. Upečatljiv utisak ostavlja rano ujutru ili kasno uveče kada je skoro potpuno prazan, ispunjen mirom i neobičnom maglom koja se diže sa Vltave. Tada, pod slabom svetlošću uličnih lampi, dolazi do izražaja gotska lepota mosta sa nizom baroknih statua, savršeno uklopljenih u njegov izgled.

Sa druge strane mosta prostire se Stari grad sa puno malih ulica i prolaza, prepunih prodavnica, restorana i naravno turista :). Sve vode ka Starogradskom trgu sa Gradskom kućom i poznatim astronomskim satom. Na ovom trgu je, pred praznike, otvorena i božićna pijaca sa malim, urednim štandovima gde se mogu kupiti razni homemade slatkiši, novogodišnji ukrasi, suveniri i kuvano vino.

Pragom je najlepše šetati, a kada se smrznete kupite čašu kuvanog vina. Prodaje se na svakom koraku, beskrajno je aromatično i ugreje za čas. Mislim da nikada nisam popila toliko kuvanog vina kao na ulicama Praga :D. Koliko se sećam, čaša od 0,2dl, prošle zime je koštala oko 2 evra.

Kako se mrdnete sa Starogradskog trga, cene postaju prihvatljivije. Naročito po restoranima. Od hrane, za probanje su kobasice (ukusne i sveže), sir, kolači i generalno sve što se nudi po štandovima.

Pizza u Pragu nije impresivna. Umesto toga, imaju odlična kuvana jela, recimo gulaš je sjajan. I ne treba zaobilaziti restorane koji spolja ne izgledaju tip-top. Zapravo, najprijatnije sam bila iznenađena hranom i cenama na mestima, koja mi iz prve nisu baš ulivala poverenje.

Ah da, pivo! Mada nisam neki ljubitelj piva, čak sam i ja bila fascinirana praškim pivnicama :D. Svaka ima svoju istoriju, specifičan enterijer i svoju recepturu piva koje se tradicionalno pravi samo na tom i ni na jednom drugom mestu u gradu. Sa izborom od preko stotinu vrsta piva po meniju, unapred ste izgubljeni pa možete samo da se opustite i da na miru isprobavate.

U okviru jeftinijih turističkih ponuda, hoteli su obično na periferiji grada što ne mora da bude problem ukoliko u blizini imate metro stanicu. Praški metro je vrlo moderan i popularan. Ima tri jednostavne linije, tako da je gotovo nemoguće izgubiti se. Karta se kupuje na automatima, za šta treba imati metalne novčiće. Obavezno poništite kartu (karta je važeća samo kada je poništena - kontrole su česte, a kazne visoke bez obzira što ste turista).

Šoping me nije zanimao, pa nisam posetila poznate tržne centre (Van Graft, Paladium). Ukoliko idete u Prag i zbog kupovine, najveća sniženja su u januaru posle Nove Godine kad su cene, kako kažu, i do 50% niže.

Za sve vas koje zanima cela Prag - Drezden tura, mislila sam da ću jednom pričom uspeti da obuhvatim posetu Pragu i Drezdenu, ali sam ipak zaključila da Drezden zaslužuje poseban tekst sa dosta slika. Pa, u nekom od sledećih postova očekujte nastavak :).

27 komentara

1. Jedva čekam nastavk, fotke su super! :)

OdgovoriIzbriši
  2. Mnogoje lep prag! Lokalci nisu mnogo prijatni, ali po centru ionako setkaju skoro samo turisti. BIla sam nekoliko puta i bas bas je lep grad :)

Odgovori
    1. Da, i ja sam imala sličan utisak sa Pražanima, doduše ne svuda ali u nekoliko pivnica i restorana. Nisam želela to da navodim pošto nisam bila sigurna da li je to samo moja lična impresija ili je globalna :D Ali s druge strane bilo je i finih ljudi.

Izbriši
  3. Bila sam prije 3 mjeseca u Pragu, iste ove ture obišla, bilo mi je lijepo mislima se vratiti tamo ponovo. Jedva čekam kad ću ga ponovo posjetiti :D
    Fotke su super :)

OdgovoriIzbriši
  4. Predivan post sa predivnim fotografijama u predivnom gradu :) Bas bih volela da posetim Prag dok je pod snegom, kao na tvojim slikama...

5. Ajmeeeee <3 Upravo sam otputovala u Prag gledajući sve te divne fotografije :)
    Čini mi se da sam osetila ukus piva negde pri kraju, hehe :D
    Sad imam još veću želju da odem.

6. Taman sam pomislila da nisi pila točeno Plzensko :P
    Nisam ljubitelj piva, ali to pivo "klizi" samo :)
    Ah, taj Prag, divan, magičan i nezaboravan. Prelepo mi deluje pod pahuljama snega, ja sam ga videla u maju. Nadam se da si na Karlovom mostu poželela želju (da me ubiješ sad nemogu da se setim kako se statua zove). Što se želje tiče. PS: Ispunjava se :*

Odgovori
    1. Jesam, poželela sam. Statua Sv. Jana Nepomuka.
      Nisam ni znala za tu priču (pošto volim da lutim sama, umesto sa vodičem), ali je red pred tom statuom bio toliki da sam morala da pitam jednu Kineskinju šta se tu čeka, i onda mi je ona vrlo ozbiljno objasnila sve o legendi i kako tačno da poželim želju :D

Izbriši
    2. Davno beše 2008. ne sečam se svega više. Prag je poseban grad zaista, sve reči su suvišne:)

7. *ju pravopisnih grešaka-kardinalnih NE mogu ;D

Odgovori
    1. Bez uzbuđenja, dešava se i najboljima ;).

2. Dok mi opraštaš, sve je ok :D

8. evo vec drugi post o pragu danas. nisam ga posetila ali bih jako volela.a fotke su ti savrsene!

OdgovoriIzbriši
  9. Krasno ... posjetila sam Prag prije par godina i baš je ostavio dojam na mene.

10. Meni ovi tvoji putujuci postovi tako prijaju. Prica je divna, fotografije su prelepe. Bila sam nekoliko puta u Pragu, ali posle ovog posta mi dodje da prelistam ponude i rezervisem datum =)
    Sa nestrpljenjem iscekujem utiske iz Drezdena.
    Sve najbolje.
    Sanja

Odgovori
    1. Sanja, hvala na tako lepom i motivišućem komentaru :).

Izbriši
  11. Vodič je u pravu. Ja sam jedna od onih koji su se ponovo vratili u Prag. Bila sam ove jeseni. I opet bih otišla, iako me zanimaju i drugi evropski gradovi. Prvi put sam bila pre par godina, ali sam ga ove godine doživela na mnogo lepši način. Ceo dan šetaš i tek kad stigneš u sobu shvatiš da imaš tešku upalu mišića i da ne znaš za sebe ali jutro nakon toga sa podjednakim žarom nastavljaš upoznavanje sa ovim predivnim gradom, koji ima mnogo toga da pokaže.

Znam da ću ga posetiti ponovo i znam da mi nikada neće dosaditi!

Svaka čast na postu, na fotkama, malo je reći da sam uživala, jer sam se još jednom prisetila svojih putovanja.

Odgovori
    1. Čudno je to kako neka mesta umeju zauvek da te prisvoje :)
      Hvala na divnom komentaru.

Izbriši
  12. Kako sjajno izgleda, velika mi je zelja da odem, i to bas za praznike :) Slazem se da je kuvana hrana u njihovim krajevima odlicna... Preporucujem manje popularnu ali jednako lepu Slovacku sa sjajnom prirodom i lepim varosicama...

OdgovoriIzbriši
  13. Nisam bila za docek ali bih rado otisla. Zaista jedan prelep grad koji cu sigurno ponovo posetiti jednog dana.:)

14. Divan post! Nisam bila ali bih voljela jednom posjetiti Prag! -;)

15. Bila u Pragu pre 2 godine. Najlepsi grad.